PRZEPIS NA WNĘTRZE

Szczypta konceptu, cztery łyżki koloru, spora garść technologii i wybrane meble do smaku… Choć może się to wydawać nieco zabawne, firma Cisco istotnie posiada „przepis” na swoje biura. W krakowskim biurowcu Diamante Plaza ten przepis „doprawiało” biuro projektowe JMP Service z Warszawy
www.magazynoffice.pl – najlepsze wiedzy informacji o projektowaniu biur


źródło: http://magazynoffice.pl/articles/view/498
Tekst: Dominika Mrowińska
Zdj.: Jakub Daniluk

Firma Cisco stworzyła w Krakowie nowe biuro, specjalnie dostosowane do potrzeb centrum serwisowego, jakie w nim powstało. Tworzenie tego miejsca od podstaw pozwoliło na zagospodarowanie powierzchni w sposób odpowiadający pracy wykonywanej przez tego typu centra biznesowe, które świadczą usługi dla klientów, partnerów i wewnętrznych działów firmy Cisco w regionie Europy, Bliskiego Wschodu, Afryki oraz Rosji (EMEAR). Jednocześnie, nowoczesne technologie stosowane przez firmę wymagały ściśle określonych rozwiązań, którym musiała sprostać, nie tylko wybrana przestrzeń biurowa, ale też architekci, przed którymi postawiono nie lada zadanie – tworzyć kreatywnie, ale z konkretnymi wskazaniami obejmującymi wszystkie biura Cisco na świecie.

GUIDEBOOK
Przed przystąpieniem do działań aranżacyjnych architekci z JMP Service musieli zapoznać się z wytycznymi, jakie otrzymali od klienta. Nie były to jednak często spotykane wskazówki i „życzenia” firmy, a ściśle określone dane techniczne, według których powstawały kolejne sale w biurze. Architekci otrzymali od firmy guidebook zawierający dokładne instrukcje dotyczące wielu aspektów w nowym wnętrzu – zarówno kolorów ścian, jak i rozwiązań akustycznych. Ten zabieg firma Cisco stosuje wobec wszystkich siedzib, jakie posiada. Nie jest to wynik prób unifikacji biur, a potrzeba związana ze specyfiką firmy, która w przestrzeni pracowniczej korzysta z wielu rozwiązań technologicznych najlepiej sprawdzających się w odpowiednio przystosowanych warunkach.
Wytyczne jednak nie oznaczały, że architekci nie mieli w tym przypadku wiele pracy. Wręcz przeciwnie. Dostosowanie designu biura do rozwiązań technologicznych wymagało przemyślenia wielu aspektów wewnątrz powierzchni oraz kreatywności, która pomogła połączyć dane techniczne z dobrym designem.

Piętro dostosowane
Decydując o wynajęciu powierzchni, w przypadku Cisco, dużą rolę odgrywały parametry wynajmowanego piętra i całego budynku. Biurowiec Diamante Plaza sprzyjał konstrukcyjnie przyszłemu projektowi, choć już na samym początku, wątpliwości wzbudziła podniesiona podłoga monolityczna. Możliwości jej modyfikacji są w pewnym sensie ograniczone, jednak JMP Service poradziło sobie z tym problemem. Okablowanie wychodzące z podłogi jest rozprowadzane bezpośrednio pod biurkami. W ich blatach znajdują się wszystkie podłączenia do urządzeń.
Dodatkową zaletą piętra biurowca były stropy pozwalające na umieszczenie w biurze dwóch dużych serwerowni. Ze względu na strategiczną rolę centrum serwisowego niezbędne jest zapewnienie mu zapasowego źródła zasilania, umożliwiającego podtrzymanie napięcia w razie awarii sieci przesyłowej. W tym celu zdecydowano się na umieszczenie w pobliżu budynku agregatu prądotwórczego zasilanego olejem napędowym. Takie innowacyjne rozwiązanie, rzadko stosowane w przepadku projektów biurowych, implikowało szereg wyzwań prawnych, przez które z powodzeniem udało się przebrnąć.

Kolorowy open space
Specyfika pracy w Cisco Global Support Center wymaga przeważnie stacjonarnej pracy przy biurku. Dlatego też, istotnym elementem wyposażenia biura było stworzenie stanowisk pracy mogących dostosować się do indywidualnych potrzeb ich użytkowników. Biorąc pod uwagę różnorodność osób siedzących przy biurkach i korzystających z urządzeń elektronicznych, jakie są na nich ustawione, w przypadku Cisco zastosowano wysięgniki do monitorów. Każdy pracownik na swoim stanowisku pracy korzysta z laptopa oraz dwóch monitorów. Dlatego też, każde z biurek zostało wyposażone w specjalne ramiona pod urządzenia biurowe firmy Kinnarps. To bardzo dogodne rozwiązanie pod względem ergonomii. Pracownik może umieścić monitory na wysokości wzroku za pomocą regulacji uchwytu, co jest niezbędne przy wielogodzinnej komfortowej pracy przed monitorem. Poszczególne stanowiska pracy wyposażono również w kontenerki przeznaczone na rzeczy osobiste. Dodatkowo, każdy zespół pracowniczy posiada swoje duże szafki.
Stanowiska pracy powstały w pewnym stopniu w oparciu o wskazówki firmy. Cisco, ze względu na specyfikę wykonywanej pracy w krakowskiej siedzibie, postanowiło w przestrzeni open space rozdzielić stanowiska pracy dość wysokimi ściankami działowymi. Tego typu zabieg służy zapewnieniu komfortu akustycznego w przestrzeni, w której często będą odbywać się rozmowy telefoniczne. Dodatkowo, przestrzeń całego biura podzielono tak, że na piętrze zajmowanym przez Cisco znajdują się cztery powierzchnie o układzie open space. Każda z nich posiada inny akcent kolorystyczny oraz inną liczbę stanowisk pracy. Taki podział jest pochodną charakteru pracy, jaki ma tam miejsce. Kolorowe ścianki działowe posiadają poza walorami estetycznymi również właściwości akustyczne.

Podział pracy
Firma Cisco nie posiada hierarchicznego podejścia do miejsca pracy, dlatego też nową siedzibę Cisco charakteryzuje brak gabinetów konkretnych pracowników. Kadra zarządzająca jest również mobilna. Gdy pojawia się potrzeba rozmowy lub przedyskutowania jakiegoś tematu, do dyspozycji pracowników jest kilkanaście salek. Każda z czterech przestrzeni open space ma w sąsiedztwie małe salki, gdzie może się zebrać mała grupa osób.
Sale przeznaczone do rozmów, od początku tworzenia projektu, posiadały wyznacznik w postaci kolorystyki. JMP Service zaproponowało rozwiązanie w postaci kolorowych akcentów, nawiązujących do koloru przewodniego w danym open space, które zaakceptowała firma Cisco. W ten sposób salki stały się tożsame z danym działem przebywającym w open space – są do niego przypisane nie tylko lokalizacyjnie, ale również barwnie. Należy jednak zauważyć, że kolory nie są identyczne. JMP Service zaproponowało różne odcienie, które nawiązują do stanowisk pracy. Jednocześnie, zastosowane na ścianach rozwiązanie w postaci kolorowych kółek ma właściwości akustyczne.
Sale konferencyjne, wyposażone w system wideokonferencyjny TelePresence firmy Cisco, powstały według wytycznych zawartych w guidebooku. Kolor ścian służy najlepszej jakości odbiorowi zastosowanej technologii. „Ciemne latte”, na jakie pomalowano ściany, zapobiega refleksom oraz odbijaniu się światła. Rozmieszczenie sal konferencyjnych zależało od planu funkcjonalnego, jaki stworzyło biuro projektowe.
Jeśli zaistnieje tylko taka potrzeba, goście w biurze mogą skorzystać z siedmiu stanowisk w systemie hot-desku, które rozmieszczone zostały przy dwóch przestrzeniach open space. W tych miejscach jest możliwość podłączenia się do internetu i swobodnej pracy w tych stanowisk.

Czas na kawę? Nie tylko
Duża powierzchnia biura zawiera w sobie również ciekawie zaaranżowaną strefę nazwaną „e-cafe”. Przestrzeń ta, podzielona na kilka stref jest idealnym miejscem zarówno do mniej formalnych spotkań, odpoczynku i relaksu, jak i do zjedzenia posiłku w czasie pracy. Cisco wyposażyło to miejsce w duże monitory oraz rzutnik, pozwalający na zrobienie z tego miejsca prawdziwego kina. Kolorowe stoliki ustawione w tej części biura pozwalają na łatwą modyfikację w zależności od potrzeb.
W części kuchennej znajduje się bar w kształcie litery U, służący jako miejsce podgrzania posiłków czy przyrządzenia kawy, którą można wypić siedząc na stołku barowym. Można również zrelaksować się bądź porozmawiać na zawodowe czy mniej formalne tematy na niebieskiej sofie i fotelach, przeznaczonych właśnie w tym celu. Miękkie fotele i sofa znajduje się również w strefie recepcyjnej, gdzie goście mogą poczekać na spotkanie.
Firma nie zapomniała również o potrzebach matek karmiących, dla których przygotowany został specjalny pokój z pełnym wyposażeniem. Jest to miejsce zamiennie stosowane również jako pokój pierwszej pomocy. Specjalny system meblowy w tej sali posiada mini aneks kuchenny z umywalką i lodówką. W pokoju są wszystkie udogodnienia potrzebne do opieki nad dzieckiem.

Choć nowa siedziba firmy Cisco Global Support Center to w pełni nowoczesne centrum serwisowe, to pracownicy tego biura mogą cieszyć się dostosowaniem go do potrzeb, jakie pojawią się w czasie dnia pracy. Zastosowane rozwiązania aranżacyjne dają możliwość odetchnięcia od pracy przy komputerze. Pełen komfort zapewniają zarówno udogodnienia technologiczne, pozwalające na szybki kontakt z innymi oddziałami firmy, jak również strefy przeznaczone do odpoczynku, które pozytywnie wpływają na pracowników biurowych.

więcej inspiracji na: www.magazynoffice.pl
Reklamy